Profilaxie orală

Pune-ți sănătatea pe primul loc!

Tehnici moderne de prevenire a afecțiunilor dentare

Prevenția salvează zâmbete!

Cei dintre noi care au avut probleme dentare știu că sănătatea orală este legată de calitatea vieții noastre. La urma urmei, starea dinților și a gingiilor noastre afectează direct modul în care zâmbim, râdem, vorbim, mușcăm și mestecăm alimentele, dar afectează și indirect, sănătatea emoțională.

Problemele dentare vizibile te pot determina să nu mai zâmbești larg, să nu mai râzi decât în palme, să fii mai retras, să te simți neatrăgător și sa fii o prezență nu prea veselă.

Profilaxia orală este esențială pentru menținerea sănătății dinților pe tot parcursul vieții. Dar merge dincolo de asta. O sănătate orală bună vă poate afecta și sănătatea emoțională și starea generală de sănătate.

În continuare, vei afla ce este, mai exact, profilaxia orală, care sunt beneficiile acesteia  și ce măsuri asigură o profilaxie orală eficientă, pentru ca zâmbetul tău să strălucească întotdeauna de sănătate!

Ce este profilaxia orală?

Profilaxia orală se bazează pe stomatologia preventivă, componentă de bază a stomatologiei zilelor noastre.

Modernitatea aduce în prim-plan importanța prevenției afecțiunilor, conform principiului ‘’mai bine să previi decât să tratezi”.

Orice afecțiune diagnosticată în stadiu incipient are șanse maxime de a putea fi tratată și vindecată în cel mai scurt timp, cu minim de eforturi financiare și cu succes sigur.

De ce este important să previi?

Profilaxie orală Implantoart

Adoptând o conduită preventivă corectă și respectând recomandările medicului stomatolog, vei dobândi mai puține afecțiuni dentare, iar afecțiunile care totuși apar vor fi depistate la timp.

Depistarea afecțiunilor în stadiu incipient are un impact major în:

• rapiditatea tratamentului;
  • reducerea costurilor;
  • maximizarea șanselor de succes al tratamentului;
  • minimizarea riscurilor asociate afecțiunii (de afectare a altor dinți și a sănătății generale);
  • realizarea tratamentului într-un mod minim invaziv, cu sacrificarea a cât mai puțin țesut sănătos.

Ce presupune stomatologia preventivă?

Stomatologia preventivă este îngrijirea dentară care ajută la menținerea sănătății orale.

Presupune o combinație de controale și tratamente dentare preventive, împreună cu dezvoltarea unor obiceiuri orale sănătoase.

Îngrijirea dinților începe încă din fragedă copilăriei, odată cu apariția primului dințișor de lapte și se extinde pe tot parcursul vieții.

Servicii stomatologice preventive în cadrul clinicii Implantoart

• Consultații stomatologice regulate, la fiecare 6 luni.

Este ușor să fii prins în responsabilitățile zilnice ale muncii, școlii și familiei, astfel încât să treci cu vederea importanța controalelor și a tratamentelor dentare profilactice periodice. Cu toate acestea, nu trebuie să uiți că neglijarea sănătății dentare este similară cu viitoare probleme grave de sănătate orală și cheltuieli extinse.

Programarea controalelor stomatologice regulate este pur și simplu o parte indispensabilă a rutinei de îngrijire orală a oricărei persoane sau familii, mai ales pentru familiile cu copii în creștere. Este recomandat ca fiecare membru al familiei să viziteze medicul dentist pentru un control profesional, cel puțin de două ori pe an.

Folosind instrumente de diagnosticare extrem de precise, medicul dentist va putea să detecteze semnele de avertizare de care s-ar putea să nu fii conștienți, inclusiv: carierea incipientă a dinților, modificări subtile ale zonelor gingivale, probleme care stau la baza acestora, deteriorarea sau defectarea lucrărilor dentare anterioare etc.

În timpul consultației, vei fi examinat cu atenție, pentru detectarea oricăror schimbări sau semne de afecțiune incipientă.

Detectarea timpurie previne agravarea afecțiunilor orale, în cazuri mai deosebite, chiar a parodontozei sau a cancerului oral, care dacă sunt descoperite în stadiu incipient, pot fi tratate cu succes.

• Periaj dentar profesional.
Periaj profesional Implantoart

Pentru o bună sănătate orală, trebuie efectuat un periaj dentar regulat, prin mișcări corecte, zi de zi, dimineața și seara, sau uneori după ingerarea de dulciuri.

Cu toate acestea, periajele efectuate acasă nu îndepărtează absolut toată placa dentară, în timp, tartrul depunându-se, treptat. Nu durează foarte mult ca placa bacteriană și tartrul să se dezvolte în cavitatea orală, de aici boli ale gingiilor și alte probleme.

Trebuie să fim conștienți de faptul că periajul zilnic la domiciliu nu este suficient pentru a menține o igienă orală adecvată. Acesta trebuie completat de periajul dentar profesional la cabinetul stomatologului. Periajul profesional se efectuează cu anumite substanțe profesionale, prin tehnici anume și cu ajutorul instrumentelor de medicină dentară.

Senzația de după periaj este una deosebit de plăcută, de dinți perfect curați, netezi, lucioși și o respirație plăcut mirositoare. Dar dacă există si depozite de tartru, aceste beneficii vor fi resimțite abia după efectuarea unui detartraj.

• Fluorizare profesională.

Fluorul este un mineral care apare în mod natural în multe alimente și în apă. În fiecare zi, mineralele sunt adăugate și pierdute din stratul de smalț al oricărui dinte prin două procese, demineralizarea și remineralizarea. Mineralele se pierd (demineralizare) din stratul de smalț al unui dinte atunci când acizii, formați din bacteriile  și zaharurile din gură, conținute de placa bacteriană, atacă smalțul.

Minerale precum fluor, calciu și fosfat, din alimentele și apa consumată, sunt redepozitate (remineralizare) în stratul de smalț.

Prea multă demineralizare, fără suficientă remineralizare pentru a repara stratul de smalț, duce la formarea cariilor dentare.

Fluorul are un rol foarte important în menținerea sănătății orale:

1. Previne cariilor dentare, făcând dintele mai rezistent la atacurile acide ale bacteriilor din placa bacteriană.
  2. Inversează degradarea timpurie.
  3. La copiii cu vârsta sub 6 ani, fluorul devine încorporat în dezvoltarea dinților permanenți, ceea ce face dificilă demineralizarea dinților.
  4. Ajută la accelerarea remineralizării, precum și la întreruperea producției de acid din dinții deja erupți, atât pentru copii, cât și pentru adulți.

Un dentist poate aplica local fluor pe dinți sub formă de gel, spumă sau lac. Aceste tratamente conțin un nivel mult mai mare de fluor decât cantitatea găsită în pastele de dinți și clătirile bucale. Lacurile sunt aplicate direct pe dinți, spumele sunt puse într-o gutieră, care se aplică pe dinți timp de unu până la patru minute, iar gelurile pot fi aplicate prin ambele metode.

Fluorizarea se efectuează de obicei după efectuarea periajului profesional sau detartrajului.

• Detartraj profesional

Menținerea dinților și a gingiilor puternice și sănătoase face parte dintr-un plan general de profilaxie orală, menit a vă asigura bunăstarea.

Scopul nostru este să te ajutăm să realizezi și să menții acest lucru pentru tot restul vieții.

Principala afecțiune combătută prin detartraje regulate este boala parodontală. Este o afecțiune gravă care poate duce la numeroase probleme. La nivelul său de bază, boala parodontală este o infecție a gingiilor. Lăsată netratată, această afecțiune poate duce nu doar la distrugerea țesuturilor moi, ci și a țesuturilor osoase, ceea ce duce, în stadiu final, la pierderea dinților.

Detartrajul dentar îndepărtează depozitele de tartru depuse pe dinți. Simplul periaj nu poate îndepărta tartrul. Aceste depozite se formează în urma neîndepărtării la timp, în mod regulat, a plăcii bacteriene. Aceasta se întărește, formând tartrul dentar.

Care este rolul tău în profilaxia orală?

Cum previi cariile

O mare parte din îngrijirea dentară preventivă începe cu tine.

Educația în contextul profilaxiei afecțiunilor dentare, duce la dezvoltarea unor obiceiuri dentare sănătoase. Cel mai bun moment pentru inițierea acestor obiceiuri este chiar la începutul vieții, atunci când părinții primesc primele sfaturi de la medicul stomatolog, în privința îngrijirii danturii copilașului lor.

Profilaxia orală ajută la reducerea incidenței cariilor, a bolilor gingivale și a gingivitei, pe parcursul vieții.

Ce poți face acasă?

1. Igienizează-ți dinții de cel puțin 2 ori pe zi, de obicei dimineața și noaptea, folosind o perie moale și o pastă de dinți cu fluor. Medicul dentist iți poate recomanda cele mai bune periuțe de dinți și pastă de dinți. De asemenea, te poate instrui cum să efectuezi un periaj corect.
  2. Utilizează ața dentară zilnic, pentru a îndepărta mâncarea blocată între dinți, înainte de a se depune bacterii care se vor transforma în placă.
  3. Utilizează o apă de gură pentru a clăti particulele de alimente, după folosirea aței dentare.
  4. Evită alimentele acide, care pot dăuna smalțului dinților tăi.
  5. Fii precaut în cazul alimentelor tari, cum ar fi unele bomboane, alimente cu oase sau semințe care ar putea fractura dinții.
  6. Încearcă să reduci fumatul - poate duce la cancer oral, parodontoză, îngălbenirea dinților și alte probleme dentare.
  7. Folosește o gutieră atunci când participi la anumite sporturi, considerate periculoase pentru dantura ta.

Profilaxia afecțiunilor dentare este importantă!
Salvează dinți și vieți!
Programează-te acum pentru un consult stomatologic de rutină în cadrul clinicii Implantoart.